
03 Říj EKOMÓDA – jak vznikala má kolekce
„Jistě, móda potřebuje, aby konzumenti konzumovali, ale můžeme pro společnost něco udělat, když budeme své firmy vést zodpovědným způsobem a vytvoříme produkty, které budou propagovat úctu ke společnosti a životnímu prostředí.“
Giorgio Armani (Móda, 2013, 415 s.)
Čím se vyznačuje eko-móda? Eko-móda souhrnně nezahrnuje jen materiály kvalitní výroby, které nijak nezatěžují životní prostředí, obsahuje i myšlenku menší spotřeby, nákupy v second handech, darování oblečení druhým na charitu, nebo přešívání ze starých kousků oblečení, nové. Recyklace je jakákoliv forma, která zabraňuje k zbytečnému plýtvání, ale především ničení přírody.
V dnešní době, kdy nakupujeme bio potraviny, třídíme odpad, budujeme proti znečisťování životního prostředí, není žádným překvapením, že nový trend zdravého životního stylu začíná zasahovat i do našich šatníků. Dříve nám bylo z větší části jedno, co nosíme, z čeho je daný materiál vyroben a kým, ale dnes si tyto otázky klademe a zajímáme se více o životní prostředí.
Doba kdy se eko-móda stala skutečným designem pro moderní život je neupřesnitelná, ale dalo by se říci, že k její popularizaci přispěla módní přehlídka na fashion week v roce 2008. Skupina slavných módních návrhářů na začátku celé módní akce představila svoji přehlídku nazvanou „Future Fashion“, která se zaměřila na modely vyrobené z obnovitelných materiálů, které byly šetrné k životnímu prostředí a zároveň nepostrádaly krásu a luxusní vzhled. Tuto kolekci představily obchodní dům Barneys a společnost Earth Pledge. Kolekce byla vytvořena z ekologicky šetrných materiálů např. bio-bavlny, konopí, bambusu anebo recyklovaného polyesteru, a spustila revoluci v přístupu k materiálům, které jsou pro módní průmysl jednou z klíčových kategorií. Důvodem této „show“ nebylo jen zaujmout, ale především upozornit svojí produkcí se podílejí na znečišťování životního prostředí i oni sami výrobou chemicky upravených textilních materiálů a stále vzrůstající masovou spotřebou.
Podmětem pro moji praktickou část bakalářské práce, zaměřenou na vytvoření autorských modelů, bylo vytvořit šaty z netradičních přírodních materiálů a doplňků. Můj tvůrčí nápad byl podmíněný společenskými a osobními podněty. Právě současný trend bio-potravin, eko-módy, recyklace podnítil mé tvoření.
Neustálá diskuze na téma Země a jejího znečištění, hromadění odpadu, mi vnuklo myšlenku, proč právě nevyužít pro svoji práci materiálu, který je považován za odpadní. A abych podpořila tento záměr a současně uplatnila materiál čistě přírodní, pracovala jsem s odpadní bukovou dýhou, která mi připadala jako vhodný prostředek pro uskutečnění „ekologických modelů“.
Je zvykem, že skoro každý významný módní návrhář jednou do své kolekce zařazuje téma spojené s globálním problémem. V kolekci se často zaměřují na životní prostředí a jeho poškozování.
Inspirací se mi stala tvorba návrhářů, kteří pracovali s přírodními anebo s recyklovanými materiály, jako jsou noviny, víčka od plechovek apod. Rozhodujícím podmětem pro vzhled moji bakalářskou práci byla především tvorba mladé návrhářky Stefanie Nieuwenhuyse, která se ve své tvorbě zaměřuje na oděv také tvořený především ze dřevěného materiálu. Ten zpracovává pro své modely, za pomoci současné vyspělé technologie laseru.
Celé mé autorské kolekci předcházela dlouhá příprava, jak po stránce materiální, tak i koncepční. Můj nápad od počátku nespočíval v myšlence ekologického pojetí světa. Prvním podnětem pro moji práci byla myšlenka propojit autorskou tvorbu, svět módy a environmentální téma. Už od začátku jsem věděla, že chci tento pocit, myšlenku, vyjádřit prostřednictvím oděvu. Skrze svůj kreativní výzkum, jsem došla ke konečnému postupu, jak vytvořit své modely.
Hlavním prvkem mé kolekce je odpadní materiál z bukové dýhy, který vytváří hlavní prvek kolekce zhotovených modelů. Dřevo je vystřihováno ve tvaru lístků z důvodu inspirace přírodního materiálu dřeva, tedy stromem. S tímto materiálem bylo obtížné pracovat z důvodu jeho lámavosti a tvrdosti. Z jednotlivých třísek jsem vystříhávala tvar lístků, které jsem si předem narýsovala a v dolní části každého předkresleného listu jsem vytvořila rydlem malý otvor na následné prošití jehlou. Lístky jsem rýsovala podle předem zhotovených šablon, které byly osmi různých velikostí. Na zhotovené modely, podle předem vytvořených návrhů a jejich následným ušitím, jsem přišívala ručně jeden po druhém z „lístků“ a vytvářela tak zamýšlenou strukturu na oděvu.
Výsledná podoba jednotlivých modelů byla pouze inspiračním podkladem práce a nikoliv zavazující návrh určeným pro zhotovení. Jednotlivé nápady a náměty pouze rozvíjeli varianty vzhledu konkrétního modelu. V tvorbě byl dán prostor i materiálu, jehož postupnou analýzou byly vytvářeny nové variace oděvů. Ty umožnily rozvinutí námětu kolekce s upřesněním a zdokonalením vzhledu a tím vznikaly nové typy modelů. Tyto návrhy se staly podkladem pro konstrukci a vzhled budoucí autorské kolekce.
Výsledná autorská kolekce:
Cílem bakalářské práce bylo vytvořit autorskou kolekci oděvů, ve které budou uplatněny netradiční materiály a upozornit tak na současné ekologické problémy související s konzumním stylem života zasahujícím i oblasti módy.
Žádný komentář